מהו סטרס כרוני ממה הוא נגרם ואיך מטפלים בו?

תוכן עניינים

לחץ נפשי המכונה גם באנגלית Stress במקרים רבים מצטבר בגוף למשך זמן רב מאוד, מוביל אותנו לחשוב מחשבות קשות יום יומיות ושזה נמשך על פני תקופה ארוכה, הלחץ הזה מכונה סטרס כרוני. ממש כמו כאבים פיזיים כרוניים ומתמשכים שאותם אנשים חשים ממגוון של סיבות, גם סטרס כרוני עלול ליצור תסמינים פסיכולוגיים, פיזיים ונפשיים גם יחד כמו כאבים בחזה ובבטן, קושי לנשום כמו שצריך וקושי בתהליך ההתמודדות עם אותם מצבים.

 

טיפול בסטרס כרוני

נהוג לחלק את הטיפול במתח מצטבר לשני סוגים. הטיפול הראשון הוא טיפול ממוקד של כאן ועכשיו. טיפול הכולל בין השאר תרופות מרשם, תרופה טבעית לחרדה ודיכאון, תמציות צמחים טבעיות המסייעות בהרגעה ועוד. הטיפול השני הוא טיפול ממושך הנפרס על פני תקופה ארוכה וכולל בין השאר טיפול התנהגותי המכונה גם שיטת CBT. למעשה, מדובר בשיטה מעולם הפסיכותרפיה, המבוססת על מדע ומחקר שמאפשרת גם לילדים וגם למבוגרים לקבל כלים שעוזרים להפחית את עוצמת התסמינים וגם את התדירות שלהם. יש כל מיני שיטות נוספות שניתן לאמץ לחיי היום יום לטיפול במתח מצטבר כמו חשיפה ממושכת המכונה PE, מדיטציה, דמיון מודרך, יוגה ועוד.

 

גורמים ותסמינים שמובילים לסטרס

סטרס כרוני יכול להתפתח כתוצאה מכך שהאדם נחשף למגוון של מצבים חיצוניים כמו למשל מוות של אדום קרוב או אהוב אליו, מחלה קשה שלו או של אחד הקרובים לו, מלחמה, קושי כלכלי, פרידה ועוד. גם באירועי חיים שמחים, אדם יכול לחוות סטרס כמו חתונה, תכנון של טיול או חופשה ארוכה, קידום בעבודה ועוד. יש גם לא מעט אנשים שיחוו מצבי לחץ כחלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלהם בסיטואציות ואירועים כמו הצורך לעמוד בלוחות זמנים צפופים בהכשרה של לימודים או מקום עבודה, קשיים מסוגים שונים בקיום זוגיות, לחץ לפני מבחן, מצגת או פגישה חשובה, לחץ לפני ריאיון עבודה ועוד. יש כמה סימפטומים המאפיינים סטרס מתמשך וכרוני ששווה להכיר ולהיות מודעים אליהם, חלקם נפשיים, חלקם התנהגותיים וחלקם פיזיים:

 

  • רמות חרדה גבוהות איתם קשה מאוד להתמודד
  • התקפי זעם והתפרצות עם אנשים – בעיקר על הקרובים להם
  • חוסר סבלנות
  • שינויים קיצוניים במצב הרוח
  • דיכאון
  • פסימיות ושליליות במגוון מצבים
  • פעימות לב חזקות
  • בעיות נשימה
  • שינויים וליקויים בזיכרון ובתהליכים קוגנטיים
  • כאבים בבטן
  • הזעה מוגברת
  • קושי להתרכז
  • קושי לישון כמו שצריך, בעיות שינה
  • קושי לשחרר מחשבות, אנשים החווים לחץ כל הזמן חושבים ולא מצליחים לשחרר
  • אכילת יתר או חוסר אכילה, שימוש בסמים ואלכוהול, עישון- אלה גם כן מאפיינים מצבים של סטרס

פרט לטיפול מה עוד אפשר לעשות?

עצם היותנו מודעים למצב, כבר יכול פעמים רבות לסייע ולעזור. עלינו לנסות ולשים את האצבע למה בדיוק גורם לנו להיות בסטרס ושם לעשות את השינוי. למשל, אם אנחנו מרגישים שהעבודה מלחיצה אותנו, יכול להיות שאם נוריד את שעות העבודה, נפזר את העומס, נצא יותר לחופשות או אפילו נשנה עבודה, שם המתפתח לשינוי. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן לשים את האצבע על משהו ממוקד אחד וכאן יש קושי וצורך פעמים רבות בהכוונה מקצועית. אפשר להשתמש גם בשיטות של טיפול טבעי בחרדה בליווי איש מקצוע מתאים.

 

איך בוחרים טיפול או בעל מקצוע לטיפול בסטרס ?

כאמור יש לא מעט סוגים של טיפולים ולכן קודם כל צריך לנסות להבין כמה הבעיה חמורה. ככל שהיא חמורה יתר, הטיפול צריך להיות מקצועי ויסודי יותר, מהשורש. בנוסף, חשוב להרגיש חיבור למטפל ולהרגיש שיש התקדמות מטיפול לטיפול.

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
רוצים לקבל עזרה?

השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר

שתפו עם חברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
פופולרי באתר