איך מתמודדים עם חשיבה אובססיבית שלא מרפה?

תוכן עניינים

אין אחד מאיתנו שלא חווה מידי פעם מחשבות אשר מטרידות את מנוחתו. הבעיה היא שאצל חלקנו מדובר במחשבות אשר מופיעות ללא הרף ופוגעות בצורה קשה בשגרת החיים הרגילה. הדבר עלול להעיד על הפרעת אובססיה וחשוב לטפל בה בהקדם. איך מתמודדים עם חשיבה אובססיבית וחוזרים לחיים רגועים ושלווים? מייד תבינו.

 

מהי בעצם חשיבה אובססיבית?

חשיבה אובססיבית מוגדרת כמחשבה שלילית אשר גורמת למטרד ממשי לאדם החווה אותה. מנעד המחשבות האובססיביות רחב במיוחד ונוגע במגוון רחב של נושאים. החל מזוגיות ואהבה ("היא בטוח בוגדת בי!"), דרך קריירה ועבודה ("הם רוצים לפטר אותי!) ועד נושאים רחבים יותר דוגמת בריאות ("בטוח יש לי סרטן!"), דימוי עצמי ("אני כל כך שמנה!") ועוד. טיפול במחשבות טורדניות הוא עניין הכרחי, שכן המתנה שהמחשבות יחלפו מעצמן, תסתיים לרוב ללא תוצאות, תוך כדי הסבת נזק נפשי משמעותי לאדם החווה אותן.

תמרורי אזהרה להימצאות מחשבות טורדניות

זיהוי חשיבה אובססיבית הוא הצעד הראשון והחשוב בדרך לטיפול והחלמה. אלא שלעיתים קרובות, הזיהוי מאתגר ותמרורי האזהרה אינם ברורים ומובנים. איך בכל זאת תוכלו לדעת שאתם או יקירכם סובלים מכך? הנה שלושה סימנים מרכזיים:

  • תדירות המחשבות – חשיבה אובססיבית לא תוגדר כך אם המחשבות מופיעות לעיתים רחוקות. כאשר המחשבות יום יומיות, צצות מספר רב של פעמים מדי יום ומופיעות בסיטואציות שונות ומגוונות, זהו בהחלט תמרור האזהרה הראשון.
  • עוצמת המחשבות – לא מדובר במחשבות שמפציעות ונעלמות במהירות, מבלי להותיר חותם. המחשבות הללו עמוקות וממושכות, בעוצמה גבוהה וחזקה מאוד שממש פוגעת באיכות החיים של הסובל מהן. הדבר עלול להתבטא בחוסר תפקוד בעבודה ובלימודים, לגרום לקשיים בזוגיות וכמעט בכל מישור בחיים.
  • תחושות קשות נוספות – המחשבות הללו מובילות בדרך כלל גם לקשת רחבה של תחושות לא נעימות נוספות, דוגמת דיכאון, חרדה, כעס, אכזבה וכו'. לעיתים הדבר יגרום גם לעייפות, פיזית ונפשית גם יחד.

 

כיצד ניתן לטפל בחשיבה אובססיבית?

הטעות הגדולה ביותר של אנשים החווים מחשבות טורדניות-אובססיביות היא לחכות ולקוות שהדבר יעבור מעצמו. נכון, לעיתים זה קורה, אבל לא תמיד, מה גם שזה יכול לקחת זמן רב מידי שטומן בחובו סבל רב. הדרך היותר מומלצת לטפל בחשיבה אובססיבית היא באמצעות טיפול פסיכולוגי מקצועי. קיימות מספר גישות טיפול מומלצות, דוגמת טיפול פסיכואנליטי בו מנסים לזהות את הטריגר לאותן מחשבות באמצעות שיחות, לפרק אותו ובכך לאפשר למטופל לחזור לחיים תקינים, או טיפולי cbt בהם לומד המטופל כיצד להתמודד עם המחשבות, מבלי שנוגעים בסיבות להופעתן.

 

שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
רוצים לקבל עזרה?

השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר

שתפו עם חברים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
פופולרי באתר