סטארט אפ – הדרך מהרעיון עד לאקזיט

תוכן עניינים

עולם הסטארט אפ או היזמות נמצא ונוכח ולוקח חלק בשגרת היומיום של כל אחד, לרבות של כל תחומי החיים. מה שהתחיל לפני כמה שנים בתור ניצנים שהופיעו פה ושם הפך להיות חלק בלתי נפרד מכל התעשיות ואינספור אנשים מועסקים בחברות ההזנק בכל רחבי העולם, חושבים ומנסים לשפר את האנושות בכל תחום ועם כל רעיון שעולה. מדי פעם נכבשות גם הכותרות הראשיות של התקשורת ההמונית בזכות מכירה של חברה או התקדמות של פרויקט והאוכלוסייה הרחבה נחשפת לסכומי הכספים שהחברות שמנהלות את עולם העסקים מוכנות לשלם עבור הרעיון הטוב ביותר הבא, זה שעד כה אף אחד עדיין לא חשב עליו. אז איך באמת זה קורה? מה הדרך מהרעיון עד לאקזיט?

 

הכל מתחיל ממחשבה ורעיון

כל עסקה ענקית ומתוקשרת התחילה ברעיון טוב שהיה למישהו. זה יכול להיות אדם ממוצע מן השורה וזה יכול להיות עובד סטארט אפ שהתפקיד שלו הוא לבחון תהליכים בחברות או ארגונים ולעשות בדיוק את זה – למצוא את מה שחסר שם, את הצורך שאין לו עדיין מענה. המחשבה צריכה להבשיל לכדי בחינה מעמיקה של ההיתכנות והכדאיות שלה – האם באמת שירות, אפליקציה, מוצר או כל דבר אחר יכול לשפר את התהליך? לקצר זמן? לחסוך כספים? להקל על כאב? אט אט השלבים מתקדמים בדרך מהרעיון עד לאקזיט. בדיקות ההיתכנות חייבות להתבצע על ידי אנשי מקצוע מומחים בתחומם, אלה שבאמת יכולים להבין במה מדובר ומכירים לעומק את עולם התוכן.

 

כשפרקטיקה פוגשת כדאיות כלכלית

לא רק בדיקות היתכנות צריך לבצע לרעיון שעלה אלא גם בדיקות מדוקדקות של כדאיות כלכלית. האם הרעיון יכול לשאת רווח למי שהגה אותו ויפתח אותו? האם עלויות הייצור או השיווק לא תהיינה גבוהות מדי? כאן נכנסים לתמונה גם אנשי מקצוע מעולם העסקים, הפיננסים והכלכלה וגם הם צריכים להיות כאלה שמכירים את עולם הסטארט אפ ויודעים לבחון כדאיות לטווח ארוך של רעיון או מוצר חדש. הם עושים זאת על ידי הדמיות או חישובים על מנת להבין באופן חד משמעי ככל האפשר האם כדאי יהיה לצאת לדרך, להתחיל לייצר, גם אם בכמויות קטנות ולו לשם בחינה פיזית של המוצר בסביבתו הטבעית המיועדת.

 

ייצור בקנה מידה קטן

יזמים מתחומים שונים כמו אורי אלטר יודעים שמדובר בשלב ביניים שי שלו חשיבות גבוהה במיוחד. כאן קורה מה שאולי מאוחר יותר יקרה בקנה מידה רחב והמוני – בחינה ראשונית של המוצר בשימושים המיועדים לו. לשם כך דרושים נסיינים, ייתכן וצריך לבצע את הבדיקה תחת תנאים מסוימים וכמובן לנתח כל מה שקשור בנסיינים. מדובר בשלב שיכול לקחת לא מעט זמן כי כל חוות דעת או פידבק שיגיעו צריכים להיבחן לעומק לגופו של עניין כדי להבין האם כדאי להמשיך והאם המוצר או ההמצאה באמת יוכלו לענות על הצורך אשר לשמם מלכתחילה הם נהגו. לדוגמא, אם מדובר בפריט שנמנה בקטגוריה של עזרים רפואיים – צריך למצוא את קהל היעד שסובל מבעיה או מחלה כאלה ואחרות שיתאימו לביצוע הניסיונות, לגייס את שיתוף הפעולה של האנשים האלה, להכין עבורם את ערכות ההתנסות, להסביר מה דרוש ומצופה מהם וכמובן לאפשר את פרק הזמן הנחוץ לשם כך.

 

גיוס משקיעים

שלב מאתגר בפני עצמו שיכול להתבצע בכל מיני פרקי זמן של התהליך. יש מי שההמצאה תיגע בליבו והוא יאמין בה כבר בשלב המצגות הראשוניות ויש את מי שיעדיף להמתין עד אחר שלב ההתנסויות בקנה מידה קטן על מנת להתחיל לתת אמון ברעיון. כך או כך – ברוב המקרים יהיה מדובר בסכומי כסף לא קטנים אך הנחמה היא שיש לא מעט אנשים לפנות אליהם – גיוס כספים דרך הציבור, פנייה אל אנשים אמידים שמשקיעים את הכספים שלהם בחברות הזנק צעירות על מנת לסייע לכלכלה ולתחום לצמוח וכמובן שיש תוכניות כאלה ואחרות מטעם המדינה או חברות ענק אחרות. תמיד כדאי לפנות אל מי שמכיר את התחום שאליו קשורה ההמצאה על מנת שיהיה להם קשר רגשי כלשהו ויהיה קל יותר לגרום להם להבין את החשיבות של ההמצאה ואת הבשורה הגדולה שהיא יכולה להביא איתה.

 

היציאה לפועל והאקזיט

אלה השלבים המיוחלים, כמובן, של כל יזם ואין זה פשוט להגיע אליהם. צריך להתאזר בסבלנות וכמובן להשקיע לא מעט מהכספים האישיים עד שבאמת קורה משהו פורץ דרך כדי שיתקבל עבורו המימון האמיתי. לאחר שגויסו הכספים והוחלט שההמצאה כדאית, מתאימה לייצור המוני, תעמוד בתקנים וסטנדרטים דרושים וכמובן תענה על צורך שכרגע אין לו שום מענה או פתרון – אפשר להכריז שאכן הרעיון התקבל ואפשר להמשיך בתהליך הייצור ההמונים. כמובן שהעבודה הקשה לא הסתיימה, שכן צריך להבין ולמצוא את דרכי השיווק והמכירה הנכונים והמתאימים הן למוצר והן לקהל היעד ולחשוב על השלבים הבאים – השתתפות בכמה כנסים עסקיים, עיצוב המוצר והאריזה, ועוד.

במידה והחברה מצליחה ויש חוות דעת חיוביות אודות פועלה – היא בהחלט תמשוך אחריה חברות ענק שירצו ליהנות מנתח מהרווחים או מההילה שיש סביב אותו מוצר. זה בעצם האקזיט – קנייתה של חברת ההזנק על ידי חברת ענק או קניית הקניין הרוחני של אותו מוצר ספציפי בלבד. בכל מקרה זה השלב של הכסף הגדול, של הכותרות המרגשות וכמובן שזו גם דריסת הרגל של היזמים, בין אם זו דריסת הרגל הראשונה שלהם או שמא דריסת רגל בעולם שהם כבר מוכרים בו ושמם הולך לפניהם. חשוב לזכור שנושאים כמו חלוקת מניות או הגדרת חלקים הם נושאים חשובים מאד שצריך להגדיר אותם בשלבים הראשוניים ולאחר מכן – השמיים הם הגבול.

מעוניינים לפרסם מאמר באתר?

השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר

שתפו עם חברים
פופולרי באתר