מסגרות טיפוליות פוסט אשפוזיות – מערכות שמצילות חיים

תוכן עניינים

ילדים ובני נוער רבים, המגיעים מרקע קשה, נחשפים במקרים מסוימים באופן קבוע וממושך למצבים קיצוניים, אשר עלולים להשאיר בהם משקעים נפשיים מורכבים מאוד. בני נוער ילדים אלה מופנים לבסוף לקבלת טיפול נפשי מתאים, כאשר לעיתים קרובות מצבם מצריך אשפוז. אבל לאיזה סוג של אשפוז מגיעים ילדים אלה ואיך מתמודדים עם החזרה לחיים נורמליים אחרי האשפוז? כאן נכנסות תמונה מסגרות טיפוליות מיוחדות מאוד.

מה זה מסגרת טיפולית פוסט אשפוזית?

מסגרות טיפוליות שונות מציעות מענה לצרכים שונים, אבל מסגרת פוסט אשפוזית, היא מסגרת ייעודית, מיוחדת לילדים ובני נוער, הזקוקים למענה לבעיות נפשיות מורכבות, שנוצרו בגלל נסיבות החיים שלהם. פנימיית טוקאייר היא אחת הדוגמאות הוותיקות והמוערכות ביותר בארץ, למסגרת טיפולית מסוג זה. זו אחת מני מסגרות טיפוליות שונות, אשר מעניקות בית, מקום חם ומכיל ובעיקר – מספקת לילדים ובני נוער, בגילאי 8 – 18 את כל מה שהם צריכים כדי לעבור בשלום את התקופה, בסופה הם חוזרים לעולם עם כלים ויכולת להתמודד.

אחרי אשפוז או במקומו – מסגרת טיפולית מתאימה

ילדים ובני נוער המגיעים למצב של צורך באשפוז על רקע נפשי, מתמודדים עם נקודה קיצונית וכואבת בחיים. האשפוז עשוי להיות מועיל יותר, או פחות, אך החיים שמהם הגיעו ילדים אלה, נותרים מורכבים, קשים וכואבים. כתוצאה, ילדים אלה מפתחים התנהגויות אובדניות, משתמשים בתרופות פסיכיאטריות, מפגינים אלימות ובעיות משמעת מסוגים שונים, כאשר חלקם הגדול אינו זוכה לליווי תומך של משפחה חמה וחזקה. משום כך, המטרה הראשונית והחשובה ביותר של מסגרת טיפולית פוסט אשפוזית היא לתת לילדים ובני הנוער הזקוקים לכך, אהבה, יחס חם, תומך ומכיל, שהם זקוקים לו במיוחד כעת – בתקופת משבר כה משמעותית.

מטרת על נוספת של מסגרת טיפולית פוסט אשפוזית, או פנימיה פוסט אשפוזית, היא למנוע הידרדרות חזרה למצב הנפשי הקיצוני, על ידי מתן מסגרת טיפולית מתאימה לטווח ארוך. מסגרת המאפשרת לילדים ובני הנוער הזקוקים לכך, למנף את ההישגים שהגיעו אליהם בתקופת האשפוז, לשמר אותם ולצמוח לחיי בגרות בריאים ומועילים – לעצמם ולסביבה.

שגרה מבורכת בתוך מסגרות טיפוליות

אחד הכלים החזקים ביותר העומדים לרשות מסגרות טיפוליות מסוג זה, היא השגרה. ילדים ובני נוער זקוקים לשגרה בריאה ותקינה כדי לבנות לעצמם גבולות בריאים, להבין את החיים ובעיקר – כדי להרגיש ביטחון. לכן, פנימיה פוסט אשפוזית היא מקום שמעניק שגרה מסודרת, קבועה ומובנית, תוך התחשבות בשינויים הצריכים גם גמישות והתאמה אישית לכל משתכן.
לאורך היום מתקיימות פעילויות בקבוצה – כמו לימודים, חוגים ושלל פעילויות חברתיות, שתפקידן לעזור לילדים להשתלב מחדש בחברה, ממנה יצאו בעל כורחם. נוסף על פעילויות אלה, מתקיימות גם פעילויות פרטניות רבות, שמטרתן היא בעיקר טיפולית. פעילויות אלה כוללות מפגשים עם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, אנשי חינוך ומטפלים שונים. מפגשים אלה מיועדים לסייע לילד להשתקם, לשפר את מיומנויות החיים שלו, לשפר את הישגיו בלימודים, לגשר על פערים ולעודד קשר בריא עם המשפחה שלו.

איך נרשמים לפנימיה פוסט אשפוזית?

כדי להכניס ילד, או בן נוער לפנימיה פוסט אשפוזית, אפשר ליצור קשר עם המחלקה לשירותים חברתיים, או עם עובדת סוציאלית בבית החולים. ניתן גם לבצע פנייה דרך המוסד הלימודי של הילד, או דרך קצין ביקור. אפשרות נוספת היא פנייה לארגונים שזהו חלק מתפקידם, כמו "נפש תאומה" המרכזים מידע רב אודות הנושא ומספקים סיוע למי שזקוק לו.

לסיכום, פנימיה פוסט אשפוזית יכולה להיות מסגרת טיפולית אופטימלית לילדים ובני נוער הזקוקים לעזרה מסוג זה. אל תחכו – פנו עוד היום לקבלת מידע נוסף וסיוע.

 

מעוניינים לפרסם מאמר באתר?

השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר

שתפו עם חברים
פופולרי באתר