ליקויי שמיעה וראייה שחשוב להיות מודעים אליהם

תוכן עניינים

מתוך חמשת החושים של בני האדם, שניים מהם מאופיינים בלא מעט ליקויים. אנו מדברים על חוש השמיעה וחוש הראייה שהן בעצם שתי מערכות מורכבות ונפרדות. ליקויי שמיעה וראייה יכולים לבוא לידי ביטוי ברמות שונות ולפגוע באיכות חייהם של תינוקות, ילדים, בני נוער, מבוגרים וקשישים גם יחד. יש כל מיני סוגים של ליקויים במערכות הללו, חלקן גנטיות, חלקן מופיעות כבר מגיל לידה וחלקן מתפתחות עם השנים. השורות הבאות יעסקו בכמה מהליקויים המהותיים מהם סובלים אנשים רבים.

 

ליקויי שמיעה וראייה – פגיעה משולבת בשתי המערכות

קיימת מחה המכונה תסמונת אשר. מדובר במחלה גנטית שלרוב מופיעה כבר בגיל לידה או בשלבי התפתחות מוקדמים של התינוק. התסמונת יכולה להופיע גם כתוצאה מתופעה המכונה רטיניטיס פיגמנטוזה – מחלה בה הרשתית מתנוונת בהדרגה אך במהירות. התסמונת היא גורם עיקרי המוביל הן לחירשות והן לעיוורון. קיימים שלושה סוגים של המחלה. הסוג הראשון הם חולים חרשים הסובלים בנוסף גם מבעיות ביציבות שלהם ועם השנים לרוב גם יפתחו רטיניטיס פיגמנטוזה שמוביל לאיבוד של מערכת הראייה ההיקפית ועיוורון לילה. הסוג השני של המחלה מאפיין חולים הסובלים מליקויי שמיעה ועם הזמן מאבדים את ראייתם. הסוג השלישי מאפיין חולים המאבדים גם את הראייה וגם את השמיעה אבל בהדרגה.

הגנב שלוקח את הראייה

גלאוקומה היא מחלת עיניים שקיבלה את הכינוי ”גנב הראייה השקט“. המחלה באה לידי ביטוי בלחץ תוך עיני מוגבר שעם הזמן גורם לאיבוד הראייה ולנזקים של ממש בעצבי המערכת. מחלה זו יכולה להופיע כמעט בכל הגילאים אבל היא הופכת נפוצה ופופולארית בקרב בני גיל 40. אנשים עם סוכרת, קוצר ראייה, כאלה שעברו ניתוחי עיניים או הסובלים מלחץ דם גבוה בעלי שכיחות גבוהה יותר לחלות במחלה.

 

ליקוי שמיעה הולכתי וליקוי שמיעה עצבי

ליקוי שמיעה הולכתי בא לידי ביטוי בפגיעה מהותית בתהליך השמיעה האופטימלי המתקשר לאיסוף, הולכת והגברת הצלילים המגיעים על התעלה החיצונית באוזן, בעור התוף ובאיברים של האוזן התיכונה. ליקויי שמיעה הולכתיים נגרמים בין השאר כתוצאה מנקבים בעור התוף, דלקות מסוגים שונים, חבלות, טראומות, פגיעות ועוד. לעומת זאת, ליקוי שמיעה תחושתי עצבי קורה כתוצאה מפגיעה שנוצרת בחלק הפנימי של האוזן כמו בשבלול, בתאים של השערה ובמסילות העצב שמוליכות את תהליך השמיעה אל המוח. מומים גנטיים, טראומות, פגיעות במערכת השמיעה במהלך החיים, דלקות ויראליות, טיפולים המשלבים קרינה גיל וחשיפה לרעשים עוצמתיים יכולים להוביל למגוון של ליקויי שמיעה עצביים.

 

האם יש מה לעשות במטרה למנוע ליקויים בשתי המערכות הללו?

ובכן, שמדובר בגורמים הקשורים לגיל, חשיפה למצבי טראומה ומחלות על רקע גנטי, לרוב אין משהו שאפשר לעשות. יחד עם זאת, מודעות, שמירה על הבריאות, הימנעות מעישון – סיגריות וסמים, לצד צריכה מוגברת של משקאות אלכוהוליים והקפדה לבצע בדיקות ראייה ושמיעה בהתאם להנחיות הרפואיות וההתקדמות בגיל כן יכולות לסייע לאבחון מוקדם של קשת רחבה של מחלות, ליקויים ותסמינים הקשורים למערכות אלה. החמרה של אותם ליקויים ללא מעקב רפואי יכולים להוביל לאובדן הן של הראייה והן של השמיעה ולכן אבחון מוקדם פעמים רבות יכול לשנות לגמרי את המצב, חשוב וחיוני מגוון מצבים. אם אתם חשים בשינוי ולו הקטן ביותר, כאב או תסמין הקשור לראייה ו/או לשמיעה שלכם, מומלץ שלא להזניח את המצב, לגשת לרופא עיניים מומחה ו/או אוזניים מומחה, לבצע את הבדיקות הנדרשות ולהיות במעקב רציף וקבוע. פעמים רבות ניתן לעלות על בעיה מסוימת בשלביה המוקדמים ולמנוע החרפה של המצב.

מעוניינים לפרסם מאמר באתר?

השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר

שתפו עם חברים
פופולרי באתר